Hyvää iltaa. Tätä minä
tarkoitan kun sanon olevani pakana -postauksen
ensimmäisessä osassa kasvettiin vauvakasteen saaneesta
tapaluterilaisesta aikuiseksi naiseksi, jota pakanuus alkoi vetää
vahvasti puoleensa parikymppisenä. Tällä kertaa paneudummekin
harjoittamaani rekonstruktionistiseen pakanuuteen rituaaleineen ja
arvoineen. Instagram-profiilissani on joskus lukenut in english
saksalaisen Friedrich Nietzchen sitaatilla ”Kaikesta mistä on
kirjoitettu rakastan vain sitä, mikä on kirjoitettu verellä.”
ei ole mitään tekemistä pakanuuteni kanssa. Luovana
persoonallisuutena satun tiedostamaan että taiteessa on nähtävä,
miten paljon siihen on panostettu luomisvaiheessa.
”Pakanallinen rekonstruktionalismi on menetelmä, jolla kehitetään ja harjoitetaan pakanuuden historiallisia muotoja nykyajan maailmassa. Se lähtee kaksoisoletuksesta, jonka mukaan muinaiset uskonnollisuuden esiintymät olivat merkityksellisiä, ja että uskonnonharjoituksen muodot pysyvät merkityksellisinä aikojen halki.
”Pakanallinen rekonstruktionalismi on menetelmä, jolla kehitetään ja harjoitetaan pakanuuden historiallisia muotoja nykyajan maailmassa. Se lähtee kaksoisoletuksesta, jonka mukaan muinaiset uskonnollisuuden esiintymät olivat merkityksellisiä, ja että uskonnonharjoituksen muodot pysyvät merkityksellisinä aikojen halki.
Käytännössä RP erottuu
muista uuspakanuuden muodoista painopisteidensä osalta. RP:n
perspektiivin perusajatuksiin kuuluu:
* historiallisten
ennakkotapausten ensiarvoinen asema jumaluuksien, palvonnan ja
symboliikan osalta
* etninen spesifismi ja
eklektisyyden hylkääminen
* mesopakanuuden (kuten
elvyttämiskauden druidistiset ryhmät, seremoniallinen magia)
hylkääminen
* wiccalaisen teologian
hylkääminen, erityisesti sen duoteistisessa muodossa (eli ”kaikki
jumalat ovat yksi jumala, kaikki jumalattaret ovat yksi jumalatar”)
Menestyäksemme todella elämässä
tarvitsemme jumalten varjelusta ja ohjausta. Kuolevaisen ihmisen
kuuluu pyytää menestystä pyytää nöyrästi ja hartaasti, jolloin
siinä ilmenee hurskaus. Suhtauduin jumaliin niin kunnioittavasti
etten missään tilanteessa halua antaa aihetta vihastumiseen saati
tyytymättömyyteen. Minulla ei ole oikein oikeutta vaatia itselleni
suopeutta ja ajallista siunausta ennen kuin olen antanut jumalille
kunnolliset uhrit. Uhraan joko siksi että haluan säilyttää
jatkossakin jumalten suosion tai toivon menestystä juuri jollain
tietyllä elämän osa-alueella. Kalenteri ja se mihin satun
kulloinkin tarvitsemaan apua määrittävät mille laajan pantheonin
jumalalalle tai jumalille uhraan. Eniten tulee uhratuksi
kotijumalille ja seuraavaksi eniten kahdelle jumalattarelle johtuen
siitä että toinen heistä on taiteiden ja tieteiden suosija ja
toinen rakkauden, kauneuden ja erotiikan jumalatar.
Ennen uhrilahjat luokiteltiin
joko verettömiin – hedelmiä, leipää, viiniä, maitoa, mettä,
suitsukkeita ja kukkia – tai verisiin – karjaeläimiä kuten
lampaita ja nautoja. Minulta on kysytty joko tosissaan tai vähän
läpällään kauhistellen ei kai uhriseremonioihin vain sisälly
eläinuhreja kuten lintuja. Eipä sisälly, sillä nykyään
rekonstruktionistit uhraavat joko täysin verettömiä uhreja tai
ainakin valmiiksi teurastettua lihaa. Käyttämissäni
yksinkertaisissa rituaaleissa jumalille kuuluu antaa uhrilahjaksi
viiniä ja jumalattarille maitoa, mutta sitä vastoin kotijumalille
voi antaa uhrilahjaksi kukkia, viiniä, maitoa tai polttaa
suitsuketta; itse poltan lähes aina suitsukkeen ja satunnaisesti
saatan tarjota maitoa. Joka kerta uhratessani saan olla ainakin
tietoinen että minua oikeasti kuunnellaan toisin kuin
monoteistiaikoinani. Jumalat ja Jumalattaret eivät ilmesty eivätkä
puhu rituaaleissa, mutta tunnen hyvin vahvan energian kosketuksen.
Minua on varjeltu usein
onnettomuuksilta joko kokonaan tai ainakin minulle ei ole käynyt
niin huonosti kuin olisi voinut käydä. Viimeksi mainitusta
tapauksesta on esimerkkinä liukastumisonnettomuus Pasaatissa vuonna
2017, josta selvisin sentään murtuneella kyynärpäällä. Silloin
aistin ihmistä korkeamman voiman olevan läsnä. Rukouksiini on
vastattu, mikäli sen on katsottu olevan minun korkeimmaksi
parhaakseni. Esimerkkinä toteutuneesta rukouksesta on että sain
pyytämääni viisautta huomattavasti lisää kuukausissa enkä
vuosissa. Toiveeni että erään miehen ja minun välilleni
muodostuisi eräänlainen friends with benefits -kuvio ei toteutunut,
vaikka toivoin sitä hartaasti vuosia. Jälkeenpäin olen niin
helpottunut, ettei tämä toive toteutunut, sillä minulle valkeni
että olinkin hullaantunut pelkästään kuvitelmaani tästä
miehestä/ hänen potentiaaliinsa. Arvon herrasta on ollut harmia
aiemmille naisilleen eikä hänestä ole tähän asti laittamaan
elämäänsä järjestykseen ihan itsensä takia eikä häneltä
löydy edes maalaisjärkeä ja itsehillintää. Tosiasiat ovat
olemassa, mutta niiden toteaminen ei tarkoita ettenkö olisi antanut
tuolle kaksilahkeiselle anteeksi. Hänestä ei ole enää minulle
harmia ja olen päässyt niin paljon elämässäni eteenpäin.
Hurskaudesta syntyvät hyveet
ovat yhteiskunnallisia. Minun kuuluu noudattaa yhteiskunnan eli
Suomen valtion jäsenenä sen lakeja. Yhteiskunnallisten
velvollisuuksien täyttäminen on yksi parhaimpia ja luonnollisimpia
tapoja osoittaa hurskauteni ja harjoittaa hyveitä. Yhteisön yleinen
hyöty edellyttää minua rajoittamaan tarvittaessa mielihalujani
niin etten vahingoita yhteiskunnan muita jäseniä. En saa ajatella
pelkästään omaa etuani, vaan minun on otettava muutkin ihmiset
huomioon, niin yhteiselo muodostuu harmoniseksi. Neljä päähyvettä
versoavat kohtuullisuudesta: kärsivällisyys, oikeus, viisaus
ja urhoollisuus. Niiden harjoittaminen on hurskautta, mutta
niiden laiminlyönti on syntiä. Synti ei ole jumalan ja ihmisen
sisäisen sovun rikkomista, vaan usein koomista ylvästelyä kun
kuolevainen ihminen ei muista paikkaansa, vaan änkeää ylemmäs
jumalten vallan alalle, jolloin kukkoilusta on seurattavissa huonoa
onnea.
”Mikset sä vietä enää joulua?” minulta on kysytty. Tietenkään rekonstuktionisti ei vietä kristittyjen juhlapyhiä kuten pyhäinpäiviä ja pääsiäistä, joskaan en ole viettänyt niitä ennen kääntymistänikään. Meillä on oma kalenterimme juhlapäivineen. Jotkin juhlapäivä sattuvat melkein samaan aikaan kuin esimerkiksi joulu. Se vain päättyy aiemmin, juhlalla on eri nimi, sitä vietetään eri jumaluuden kunniaksi joskin sen juhlimiseen kuuluu tuttuja jouluperinteitä kuten kyläily ja pienet lahjat – joista joulunvietto on saanut vaikutteita. En edusta yleisintä pakanallista suuntausta niin kuin wiccoja tai Karhun kansaa (suomenuskoiset), niinpä juhlapäiväni rajoittuvat rituaaleihin sille jumalalle jonka kunniaksi juhlaa vietetään. Tietysti voin sulauttaa joulukuisen juhlan jouluun kyläilemällä, herkuttelemalla ja antamalla perheelle pienet lahjat. Totta kai minusta olisi mukavaa, jos meikäläisiä löytyisi muualtakin kuin ulkomailta, että voisin juhlia kaltaisteni kanssa. Silti yhteisöllisyys ei ole minulle tärkeintä uskonnon harjoittamisessa,vaan se että saan osakseni jumalten varjelusta ja ohjausta aina tarvittaessa.
En saa mitenkään ympätyksi
enää mukaan käsityksiäni siitä, mitä meille tapahtuu kuoleman
jälkeen. Niinpä tulin siihen tulokseen, että minun on luontevinta
kirjoittaa aiheesta erikseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti