keskiviikko 23. toukokuuta 2018

Vähän arkikuulumisia kolmen viikon ajalta

Bonjour, messieurs-dames.

Kaksi viikkoa sitten aloitin työkokeilun. Hakeuduin sinne ihan oma-aloitteisesti ilman Työ- ja elinkeinotoimiston painostusta, joskin siellä oli ehdotettu viime vuonna ehdotettu sitä paikkaa. Olen ollut samassa paikassa ennenkin – lähes viisi vuotta sitten, jolloin olin siellä kuntouttavassa työtoiminnassa vain kuukauden. Paikka on muuttunut noista paikoista paljon. Myymäläpäällikkö, nimi, aukiolo- sekä työajat ovat muuttuneet. Vuonna 2013 se oli auki vain arkisin ja teimme vuorotyötä; aamuvuoro muistaakseni 8.45 – 15 ja iltavuoro 12 – 18. Nykyäänkin vuorotyötä tehdään, mutta siten että aamuvuoroa ja iltavuoroa on kokonainen viikko putkeen.

Työpaikkani on siis kierrätysmyymälä, jossa myydään vähän kierrätysmateriaaleista tehtyjä käsitöitä mutta suurimmaksi lahjoitettua tavaraa: kodintekstiilejä, huonekaluja, elektroniikkaa, vaatteita, erilaista sisustustavaraa, kirjoja, leluja, pelejä, dvd-, cd- ja blu ray- levyjä ja jopa vinyylejä. (Niin nostalgista.) Kotkassa on kaksi tällaista myymälää sekä Karhulassa että Kotkassa. Aluksi olen vain Karhulassa perehtymässä hommaan. Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelu, kassalla oleminen, tavaran lajittelu, hinnoittelu ja esille pano. Olen kuitenkin ollut niin vähän aikaa talossa, etten ole vielä ollut kassalla.







Ensimmäisessä työviikossa oli oma totuttelemisensa – ei siksi että työpaikassa olisi jotain vikaa. Aika kuluu nopeasti kuusituntisista (edellisessä oli vain viisituntisia työpäiviä), sillä tekemistä riittää koko päiväksi. Syynä oli etten aamuvirkku ihminen. Minulle mieluisin vuorokausirytmi kun olisi valvoa kahteen ja herätä vasta kymmenen jälkeen aloittamaan tuntikausia kestävä 2010-luvun versio aamuseremoniasta. :D Ensimmäisenä työviikkona tulin vain ensimmäisenä työpäivänäni yhdeksitoista, mutta muuten tein niin sanottua aamuvuoroa. Sehän tarkoitti että herätyskello oli laitettava soimaan kello 6.10, jotta ehdin bussipysäkille 8.10. Kolmena ensimmäisenä päivänä olin yhtä nukuksissa kuin päivänvaloon jostain syystä eksynyt vampyyri, mutta sitten aloin tottua päiväkulkijan rytmiin ilmeisesti liiankin hyvin, sillä heräilin viikonloppunakin käsittämättömän aikaisin, vaikka olisin saanut nukkua. Eiköhän minulla ole silti hamaan hautaan asti yökyöpelin sielu?

Minulla jää vapaa-aikaa riittävästi muuhunkin kuin ruokaostosten tekemiseen, ruoanlaittoon, siivoamiseen ynnä muihin kotitöihin. Tietenkin siinä tapauksessa minulla on riittävästi vapaa-aikaa käytettävänä, kun priorisoin sen tehokkaasti To do -listan mukaan enkä löhöile sängyllä puhelinta hipelöiden, joka on hyvin salakavalaa ajantuhlausta. Ehdin tekemään kaikkea minulle tärkeää ja rakasta työkokeilussa yhtä hyvin kuin jos olisi kaikki päivät kotona. Kenties saan jopa enemmän aikaiseksi kun on yksinkertaisesti pakko olla tehokas suorittaja? Entä te?

Nyt minun on kyllä aloitettava iltarutiinini, että saan kaiken ajoissa tehtyä ja ehdin kaikenlisäksi ajoissa nukkumaan, että jaksan herätä 6.10. Viikonloppuna ilmestyy postaus, joka on arvostelu eräästä elokuvatrilogiasta. Palaillaan. Hyvää illanjatkoa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti