keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Style Inspiration: Vampyyrielokuvat

Uudempaa tuotantoa edustavan vuoden 1994 Verenvankien alussa eletään 1700-lukua, mutta siinä vaiheessa siinä ei esiinny ketään vähääkään keskeisessä roolissa olevaa naishahmoa, joka pukeutuisi rokokoomuodinmukaisesti. Vanhoissa, ennen 1980-lukua esiintyvissä vampyyrielokuvissa esiintyvät naiset vampyyrittarista saaliiksi joutuvista neidoista pukeutuvat samantyylisesti joko empire-, viktoriaanisen tai vintagemuodinmukaisesti. Tuon vaikakauden vampyyrileffoista ei nouse yhtä ylitse muiden inspiroivaa naista, vaan ihailen kaikkien naisten tyyliä. 


Empire on näistä kolmesta muodin aikakausista vanhin, joten ne kuvat ovat ylimmäisinä. The Vampire Lovers ja kahdessa Hammer Horrorin Carmilla-versiossa empire on muodissa leninkeineen, joissa vyötärö on nostettu korkealle poven alle. Näistä kolmesta aikakaudesta empire inspiroi itseäni vähiten, mutta sen sijaan jotain lukijaa – etenkin Jane Austenin tai Georgette Heyerin kirjoista pitävää – Carmillan puvustus voi inspiroida senkin edestä. Empiremuodissa on ainakin se hyvä puoli, että se on armollista kaikenlaisille naisvartaloille. Antaisin kuitenkin Carmillalle palkinnon parhaasta maskeerauksesta. Elokuvan naisista pitävä vampyyritar Marcilla/ Carmilla/ Mircalla (Ingrid Pitt) on oikein kauniisti meikattu, yksinkertaisesti leikittelemättä väreillä silmämeikissä. 




The Brides of Dracula ja The Kiss of the Vampire sijoittuvat viktoriaaniseen aikaan, joka tuntuu olevan vähän niin kuin puolivirallinen vampyyrien aikakausi. Silloin vampyyri kuvattiin houkutuksena aikana, jolloin fyysisiä himoja pidettiin syntinä – ainakin naisten tapauksessa. Niinpä sivistyneinä ja komeina, ylipäätään hyvin puoleensavetävänä kuvattu vampyyri oli hahmo, josta alistetut viktoriaaniset naiset saivat turvallisesti haaveilla. Kokonaisuudessaan näiden viktoriaanisten leffojen puvustus on näistä eniten makuuni. Oi että minulle ampiasvyötäröitä, röyhelöisiä aamutakkeja, pitkiä vähän alaspäin leveneviä helmoja ja kampauksia, joita yrittää apinoida parhaani mukaan.

The Brides of Draculan eleganttina pahiksena Meinsterin paronina hurmaa David Peel. 
 
Säikähtänyt Marianne Danielle (Yvonne Monlaur) Meinsterin linnassa.

Meinsterin paronin uhrit

Marianne ja Meinsterin paronitar (Martita Hunt)

The Kiss of Vampiresta 


Draculaʼs Daughter kuvaa aikaa, joka on ollut filmaushetkellä nykyaikaa siis 1930-lukua niin kuin myös Draculan Bela Lugosi -versio. Oletetaan että eläisimme vielä 1930- ja menisin elokuvateatteriin katsomaan Draculaʼs Daughterin. Eipä puvustus säväyttäisi tällöin samalla tavalla minua kuin nyt kahdeksankymmentä vuotta myöhemmin, koska puvustus saa hohtoa siitä että se on vähintään vintagea. 1930-luvun vampyyrittaren tyyliä on kaikkein helpointa tuoda arkeen, jos on valmiiksi naisellinen, paljon hameita ja korkokenkiä käyttävä pukeutuja.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti