Angélique,
marquise des anges, pääosissa Michéle Mercier, Robert Hossein,
Jean Rochefort, Claude Giraud ja Giuliano Gemma
Angélique-elokuvat
perustuvat Sergeanne Golonin samannimiseen romanttiseen sekä
seikkailupitoiseen kirjasarjaan, joka sijoittuu nuoren Ludvig XIV:n
hallitsemaan Ranskaan. Angélique on köyhän maalaisaatelisen miehen
poikamainen villikkotytär, josta kasvaa luostarikoulussa häikäisevä
kaunotar. Ajan tavan mukaisesti neito lähtee luostarikoulusta siinä
vaiheessa, kun hänelle on löytynyt sulhanen. Rikas aatelismies
kreivi de Peyrac, niin rikas että itse kuningaskin kadehtii häntä.
Aluksi Angélique ei pidä miehestään yhtään, mutta vähän
myöhemmin hän huomaakin rakastuneensa kreivi Joffreyhin. He saavat
kaksi poikaa, jotka ristitään Florimondiksi ja Cantoriksi. Eikö
kuulostakin ihan joltain ”Ja he elivät elämänsä onnellisena
elämänsä loppuun asti.” -harlekiinisiirapilta? Jep, mutta
Peyracien onni ei tule kestämään. Peyracin kreivi tuomitaan
poltettavaksi roviolle rangaistukseksi noituuden harjoittamisesta ja
kaunis kreivitär jää ihan puille paljaille kruunun takavarikoitua
pariskunnan omaisuuden.
Merveilleuse
Angélique, pääosissa Michéle Mercier, Claude Giraud, Jean
Rochefort, Giuliano Gemma, Jean-Louis Trintignant, Jacques Toja
Henkensä pitimiksi kerjäämään joutuvalla Angéliquella ei ole
mitään muuta paikkaa, jonne mennä kuin alamaailman edustajien
asuttama Ihmeiden hovi. Siellä hän eli vapaata ja yllättävän
turvallista elämää Calembredainen ja Puukaukalon ystävyyden
ansiosta. Häneen ei saanut kajota, sillä hän oli maksanut
suojelurahaa. Jouduttuaan vankilaan parin muun Calembredainen
joukkioon kuuluvan naisen (porttojen) kanssa Angélique ei enää
palannut alamaailmaan. Päästyään vapaaksi hän alkoi vähitellen
nousta yhteiskunnallisessa hierarkiassa kovalla työllä ja sisulla.
Viimein hänestä tuli varakas porvarisnainen, jolla oli suklaatupia
Pariisissa, Pariisin lähistön pikkukaupungeissa, Saint-Germainissa,
Fontainebleauissa, Versaillesissa, Lyonissa ja Nantesissa.
Sankarittaremme oli toki ylpeä saavutuksistaan päästä ihan
pohjalta ylös, mutta hän halusi takaisin aatelispiireihin, joihin
hän oli syntynyt. Angélique alkoi hautoa avioliittoa kauniin
Philippe-serkkunsa kanssa, joka oli nyt Plessisin markiisi. Niin
hartaasti, ettei hänellä ollut enää rohkeutta luopuakaan
aikeistaan. Kun hänestä olisi tullut Plessisin markiisitar, hänet
esiteltäisiin hovissa, hän pääsisi jälleen syntymäseudulleen ja
omaistensa luo sekä olisi kauniin valkoisen satulinnan valtiatar.
Angélique et Le
Roy, pääosissa Michéle Mercier, Estella Blain, Jacques Toja, Jean
Rochefort, Sami Fray ja Fred Williams
Kolmannessa Angélique-elokuvassa sulotar on saanut entisen
statuksensa takaisin. Nyt hän on Plessisin markiisitar. Elokuvan
alussa Hänen Majesteettinsa Ludvig XIV kutsuu rouva markiisittaren
hoviin, sillä hänellä on tehtävä johon madame de Plessis on
nainen paikallaan. Persian hankalan suurlähettilään Baktiari Beyn
kanssa pitäisi saada tärkeä sopimus syntymään. Kauniista ja
teräväpäisestä madame de Montestapanista on tullut kuninkaan
rakastajatar, koska hallitsija kyllästyi edelliseen
rakastajattareensa Louise de la Valliéreen. Kuningas Ludvig on
iskenyt silmänsä lumoavaan Plessisin markiisittareen jo
ensimmäisessä elokuvassa ja hän haluaisi juuri tämän naisen
rakastajattarekseen. Madame de Montespan on päättänyt pitää
kynsin hampain kiinni asemastaan, johon hän lopultakin päässyt.
Hän on täysin valmis eliminoimaan tarvittaessa kilpasiskonsa
Angéliquen.
Angelika-kirjat hakkaavat kuusinolla elokuvat, vaikka elokuvissakin
oli tarpeeksi romantiikkaa ja seikkailudraamaa. Olen kuitenkin
hullaantunut puvustukseen ja miljööseen. Angéliquen, madame de
Monstespanin ja nuoren Aurinkokuninkaan rooleihin valitut näyttelijät
Michéle Mercier, Estella Blain ja Jacques Toja olivat täydelliset
rooleihinsa.
Le Roi danse,
pääosissa Benoît Magimel, Boris Terral, Tchéky Karyo, Colette
Emmanuelle, Cécile Bois ja Idwig Stephane
Ludvig XIV ei ollut
kovin työteliäs tai ahkera oppilas latinassa, historiassa,
matematiikassa, italiassa tai piirustuksessa, mutta hän osoitti
suurta kykyä maalaustaiteessa, arkkitehtuurissa ja musiikissa.
Erityisen lähellä Ludvigin sydäntä oli tanssi, joka oli tuohon
aikaan oleellinen osa herrasmiehen kasvatusta. Yleisesti oletetaan
että nuori Ludvig XIV harrasti tanssia joka päivä
seitsemänvuotiaasta lähes kolmekymmentävuotiaaksi. Le Roi dansessa
pääosassa ovat nuori monarkki ja syntyperältään italialainen
säveltäjä Jean-Babtiste Lully (alunperin Giovanni Battista Lulli).
Elokuva kertoo hovielämästä ja nuoren Ludvigin noususta valtaan
yksinvaltiaaksi Aurinkokuninkaaksi, vaikka hänen äitinsä
leskikuningatar epäilee ääneen onko hänen pojastaan mihinkään
muuhun kuin tanssimaan ja huvittelemaan.
Le Roi danse on
vähän niin kuin barokkivastine Coppolan ohjaamalle
Marie-Antoinettelle eli silmänruokaa eikä edes mikään neljän
tähden filmi. Musiikki ja tanssipuoli sen sijaan ovat huippuhyviä,
nähdäänhän nuori monarkki tanssimassa balettia Lullyn
barokkimusiikin säestyksellä.
Kurkunleikkaajien
saari, pääosissa Geena Davis, Matthew Modine, Frank Langella, Maury
Chaykin, Patrick Malahide
Vuonna 1668 Morgan
Adams jahtaa setäänsä ja merirosvotoveriaan Dawg Brownia, joka on
siepannut hänen isänsä Mustan Harryn. Isällä oli yksi kolmasosa
aarrekartasta, joka johdattaa Kurkunleikkaajien saarella. Dawgilla on
myös yksi kartan kappale, jonka hän sai varastamalla sen kolmannen
veljen ruumiilta. Viimeinen kappale on neljännellä veljellä
Mordechailla. Harry ei suostu antamaan omaa kappalettaan Dawgille ja
pakenee Morganin avulla, mutta haavoittuu siinä rytäkässä
kuolettavista. Kuoleva isäukko paljastaa tyttärelleen, mistä
kartan kappale löytyy: hänen päänahastaan. Skalpeerattuaan
kuolleen isänsä, Morgan lähtee aarrejahtiin isänsä aluksella
Aamutähdellä. Valitettavasti kartan ohjeet ovat latinaksi, jota
kukaan miehistöstä ei osaa. Niinpä he suuntaavat lähelle Port
Royaliin etsimään jonkun joka osaa kieltä. Siellä löytyykin
rangaistusvankina oleva William Shaw -niminen varas, joka osaa hyvin
latinaa.
Kurkunleikkaajien saaren tekijät eivät todellakaan saaneet omiaan
takaisin, sillä se tuotti vain kymmenen miljoonaa dollaria. Okei se
ei ole mikään mestariteos, mutta minun mielestäni se on ihan
sopivan jännittävä ja hauska merirosvoaiheinen seikkailuelokuva.
Mikäli pitää Pirates of Caribbeonin tapaisista leffoista
Kurkunleikkaajien saarikin menettelee ajanvietteenä.
The Four
Musketeers, Miladyʼs
Revenge, pääosissa Oliver Reed, Raquel Welch, Richard Chamberlain,
Michael York, Frank Finlay, Faye Dunaway, Christopher Lee, Geraldine
Chaplin, Roy Kinnear ja Charlton Heston
Nuori
hurjapää dʼArtagnan
on päässyt Kuninkaan muskettisoturiksi, joihin hänen ystävänsä
Aramis, Athos ja Porthos kuuluvat entuudestaan. Kolmen
muskettisoturin pahis kardinaali Richelieu määrää luottoapurinsa
kreivi de Rochefortin kidnappaamaan Constance Bonancieuxʼn,
kuningatar Anna Itävaltaisen ompelijattaren ja dʼArtagnanin
vuokraisännän nuoren ja hehkeän vaimon. Madame Bonancieux on
vähäisestä asemastaan huolimatta kuningattaren uskottu ja hänen
eminenssinsä haluaa raivata hovista kaikki Itävallan Annan uskotut.
Kardinaalin toinen apuri Milady de Winterkin juonii. Julma ja
pirullisen nerokas tenhotar janoaa kostoa kyltymättömän
verenhimoisena, koska hänen juonittelunsa ei sittenkään kantanut
lopulta hedelmää edellisessä osassa. Milady viettelee helposti
dʼArtagnanin
pitääkseen nuorukaisen kiireisenä. Mutta pian tenhottaren
todellinen luonne ja menneisyys paljastuvat nuorelle
muskettisoturille. Milady oli nuorempana naimisissa Athoksen kanssa,
mutta hän tappoi vaimonsa, koska tämä oli paljastunut
liljankukalla (polttomerkki) merkityksi rikolliseksi. Mutta mikäs
pahan olisi tappanut?
Alexandre
Dumas vanhemman kirjallinen mestariteos on filmattu monta kertaa,
mutta yksikään filmatisoinneista ei yllä lähellekään kirjan
tasoa. Joka tapauksessa Richard Lesterin ohjaama
The Four Musketeers, Miladyʼs
Revenge ja
sitä edeltävä osa The
Three Musketeers (1973) ovat
onnistuneimmat elokuvaversiot Ludvig XIII:n ja tämän pääministerin
kardinaali Richelieun ajan Ranskasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti